Naar de hoofdinhoud

Enquête scan - Instellingen

Beheer hier alle instellingen van je Enquête scan: uitnodigingen, generieke link, welkomsttekst, achtergrondgegevens, automatische herinneringen, bedankpagina en bedankmail. Alles om je enquête professioneel te laten verlopen.

S
Geschreven door Sven Koelen
Deze week bijgewerkt

Op de Enquête scan instellingen pagina zijn verschillende zaken omtrent de scan in te stellen. Onderstaand lees een je toelichting per instelling.

1. Scan titel

Bij het aanmaken van de scan heb je een scan titel toegevoegd.

Hier kan je de ingevulde scan titel aanpassen/bewerken of in meerdere talen toevoegen indien je meerdere talen hebt toegevoegd in de organisatie-instellingen.


2. Hoe wil je reacties verzamelen?

  1. Via een e-mailuitnodiging

  2. Via een generieke uitnodigingslink

1. Via een e-mailuitnodiging

Als je "Via een e-mailuitnodiging" aan hebt staan, dan kan je de Enquête uitnodiging die per e-mail wordt verzonden bewerken door te klikken op (Uitnodiging bewerken)

Hier kan je de e-mailtekst aanpassen of een e-mailsjabloon selecteren (indien je e-mail sjablonen hiervoor hebt gemaakt).

Enquête scan e-mail uitnodiging bewerken

  1. Klik op “Uitnodiging bewerken” achter “Via een e-mailuitnodiging”.

  2. Type onder E-mail onderwerp de gewenste tekst voor de eerste uitnodiging.

  3. Type onder “E-mail bericht” de tekst voor de uitnodiging om een Enquête in te vullen. Of selecteer een E-mail template rechtsboven indien je deze reeds hebt aangemaakt en pas deze naar wens aan voor dit project.

  4. De knop “Enquête invullen” ({enquête_url}*) is een verplichte variabele in deze e-mail. Zonder kan je de mail niet opslaan.

  5. Klik linksonder in de pop-up op de knop [Opslaan].

Als je "via een e-mailuitnodiging" aan hebt staan dan moet je op de pagina "Reacties verzamelen" mensen toevoegen aan de scan doelgroep. Je verzend daar namelijk de vragenlijst naar de mensen in de scan doelgroep.

Let op: Als de "switch" op uit staat, dan wordt de knop [Enquête versturen] niet getoond op de "reacties verzamelen" pagina.

2. Via een generieke uitnodigingslink

De Enquête scan middels een generieke link delen, deze moet je zelf versturen of bijv. middels buttons op andere online plekken of via een QR-code op print aanbieden.

Als je "Via een generieke link" aan hebt staan, dan wordt deze specifieke Enquête link zichtbaar zodat je deze kan kopiëren en de generieke link knop wordt ook op de “reacties verzamelen" pagina (scan doelgroep) getoond zodat je daar ook de link kan kopiëren.

Beknopt: Qiek genereert een link die je zelf buiten Qiek om kan verspreiden, bijv. via eigen mail, intranet, website, QR-code.


3. Welkomsttekst

Deze tekst wordt getoond op de landingspagina van de Enquête.

Je kan de welkomstekst op de landingspagina aanpassen. De landingspagina is het eerste scherm nadat iemand op de knop in de mail klikt of via de generieke link deelneemt.

Door te klikken op "Bewerken" kan je de huidige standaard tekst bekijken en wijzigen. In de praktijk zien wij dat onze Providers vaak de tekst aanvullen met informatie over de Enquête, hoe lang het duurt en wat er met de resultaten gebeurt.


4. Achtergrondgegevens uitvragen

Verzamel aanvullende persoons- en werkkenmerken.

Indien je de switch aan zet dan wordt de optie "Selecteer velden" getoond.

Hiermee kan je instellen welke achtergrondgegevens je wil verzamelen in de Enquête.

De geselecteerde velden/opties worden op de 1e pagina van de Enquête getoond zodat deelnemers deze velden kunnen (aan)vullen. Je hebt de keuze uit:

Er zijn al gegevens/kenmerken bekend bij een deelnemer:

  • Indien een gegeven reeds bekend is, bijvoorbeeld omdat de medewerker al toegevoegd is aan de organisatie met enkele gegevens, dan wordt deze niet "uitgevraagd". Voorbeeld: Je hebt "afdeling" aangevinkt, bij de deelnemer is dit al bekend, dan hoeft deze dus "afdeling" niet in te vullen en wordt deze ook verborgen.

  • Indien alles bij betreffende persoon reeds bekend is dan wordt er niets meer getoond (en in een Enquête wordt deze pagina dan volledig overgeslagen). Hierdoor verlaag je de deelname drempel en worden overbodige zaken overgeslagen.

Wil je de volgende achtergrondgegevens uitvragen: Afdeling, Functie, Locatie, dan moet je deze zelf al hebben toegevoegd aan de organisatie (organisatie pagina -> afdelingen, functies, locaties). Deelnemers zien nooit een open veld o.i.d. en kan dus nooit zelf tekst invullen. Enkel de zelf aangemaakte afdelingen worden als keuze optie getoond aan de deelnemer. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld meerdere keren feitelijk dezelfde afdeling wordt aangemaakt, maar telkens net iets anders geschreven door een deelnemer. Simpel voorbeeld: deelnemer 1 vult "Magazijn" (hoofdletter) in, deelnemer 2 vult "magazijn" (met kleine letter) in. Dan zou Qiek twee afdelingen hiervoor aanmaken.

Door achter een gegeven "Verplicht" te selecteren MOET een deelnemer een keuze maken en de gevraagde informatie invullen. Geslacht en Geboortedatum kan je niet verplicht stellen gezien dit "drempel" verhogend werkt en mensen eerder geneigd zijn om de Enquête niet te gaan invullen.

Achtergrondgegevens uitvragen wordt gebruikt om op basis van deze gegevens uitsplitsingen in de gegeven antwoorden mogelijk te maken. Bijv. om verschillende afdelingen te analyseren, te rapporteren op leeftijdscategorieën of te onderzoeken of medewerkers in leidinggevende functies andere antwoorden geven dan niet leidinggevenden.


5. Automatische herinneringen

Bepaal hoe vaak en wanneer er Enquête herinneringen verzonden worden.

Bij “Automatische herinneringen” zet je het schuifje “aan”. Klik vervolgens op ‘Herinnering bewerken’ om eventueel de tekst van deze herinnering te laten afwijken van de eerder ingestelde Enquête e-mailuitnodiging tekst. Wij raden aan om het aantal dagen om de herinnering automatisch te versturen na het versturen van de eerste uitnodiging in te stellen op 7 dagen. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen gewenste tijdspad of het afgestemde tijdspad met je klant.

Let op: zorg dat het schuifje op “aan” staat bij elke herinnering die je wil verzenden.

Afbeelding met schermopname, tekst, Lettertype

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Belangrijk: Enquête herinneringen worden NOOIT verzonden naar deelnemers uit de scan doelgroep die de Enquête al hebben afgerond! Deze medewerkers worden dus niet onnodig herinnerd.


6. Bedankpagina

Bedankpagina tekst: Je kan de bedankpagina tekst aanpassen. Dit is de standaard laatste pagina van elke Enquête scan. Pas de tekst aan als je bijvoorbeeld deelnemers wil informeren over vervolgstappen of met een persoonlijke tekst wil bedanken voor deelname.

Toon link naar account/resultaten: Standaard staat deze opties altijd "UIT". Je hebt met deze optie de mogelijk om het tonen van de login velden/account aanmaken velden te verbergen of juist te tonen (voor tonen zet je de switch op "aan"). Je kan dit dus per scan instellen. Bijvoorbeeld wanneer je absoluut wil dat deelnemers inloggen om hun eigen gegeven antwoorden te kunnen bekijken of om je shop aanbod onder de aandacht te brengen.


7. Bedankmail

Bedank deelnemers en verwijs ze eventueel naar het platform om het aanbod, de uitkomsten, resultaten en adviezen te kunnen bekijken.

Je kan een bedankmail automatisch laten versturen na afronding:

  • Zet de bedankmail aan of uit (staat standaard op "UIT").

  • Pas de e-mailtekst aan of kies een e-mailtemplate door op "Bedankmail bewerken" te klikken.

Was dit een antwoord op uw vraag?