Naar de hoofdinhoud

Vragenlijst scan - Inhoud

Stel hier de volledige inhoud van je vragenlijstscan samen. Voeg modules, extra vragen, Quick Scans, afspraakuitnodigingen en producten toe, bepaal de volgorde en pas voorwaardelijke logica toe voor maatwerk per deelnemer.

S
Geschreven door Sven Koelen
Deze week bijgewerkt

Inhoud pagina

Op deze pagina kan je de gewenste inhoud van de vragenlijst scan samenstellen door vragenlijst modulen, extra vragen of de opties onder het tabje “overig” zoals een afspraak uitnodiging of een shop product toe te voegen aan de scan inhoud.

Inhoud toevoegen aan een vragenlijst scan

  1. Klik op de knop [Inhoud toevoegen] aan de rechterkant en vervolgens opent een pop-up waarin je de scan kan samenstellen.

  2. Aan de rechterkant zie je drie tabjes onder “Inhoud toevoegen”, hier heb je de keuze uit het tabje “Modules”, het tabje “Extra vragen” en het tabje “Overig”.

  3. Zodra je alle inhoud hebt toegevoegd klik je rechtsboven in de pop-up op de knop [Opslaan]. De pop-up sluit en je komt nu op een gevulde “Inhoud” pagina. Je kan altijd de inhoud weer wijzigen of logica toevoegen/aanpassen door rechtsboven te klikken op [Inhoud aanpassen].


Modules toevoegen aan een vragenlijst scan:

Onder het tabje "Modules" vind je alle beschikbare vragenlijst modulen in Qiek. Je kan door de lijst navigeren en de gewenste vragenlijstmodules toevoegen aan de scan inhoud. Je kan een module toevoegen door erop te klikken of door de betreffende module te slepen naar links.

Je ziet per vragenlijstmodule uit hoeveel vragen deze bestaat en kan je op de “i” klikken voor meer informatie betreft de module en welke vragen in de module worden gesteld.

Nadat je meerdere modulen aan de inhoud hebt toegevoegd kan je deze omhoog of omlaag slepen om de volgorde van de scan te bepalen. Dit doe je door op de module te klikken en de muis ingedrukt te houden, vervolgens sleep je de module omhoog of omlaag naar de gewenste positie.

Let op: de volgorde die je aanhoudt in de scan inhoud is tevens de volgorde van het invullen van de vragenlijst alsmede de volgorde waarin de resultaten standaard worden getoond op de resultatenpagina’s (medewerker en organisatie).


Extra vragen toevoegen aan een vragenlijst scan

Het is mogelijk om eigen vragen toe te voegen aan de vragenlijst scan. Je hebt deze mogelijkheden qua vraagtypen (velden) en tekst in een vragenlijst scan:

Velden (vraagtypen):

  • Tekstregel (open veld voor een kort antwoord)

  • Tekstvlak (open veld waar een langer antwoord mogelijk is)

  • Nummer (Hier kan een (rapport)cijfer als antwoord ingevuld worden)

  • Meerkeuze (Keuze uit 1 antwoordmogelijkheid afdwingen)

  • Aankruisvakjes (Kan er gekozen worden uit 1 of meer antwoordmogelijkheden)

Vaste teksten

  • Alinea (Dit is een teksteditor waarin je zelf tekst kan verwerken welke getoond wordt op de pagina waar de andere vragen ook staan. Gebruik het bijvoorbeeld voor toelichting, een inleiding of als je naar iets wil verwijzen (bijvoorbeeld middels een linkje naar een externe webpagina).


Overig – Quick scan, Afspraak uitnodigingen en Producten toevoegen aan een vragenlijst scan

Onder het tabje "Overig" vind je alle beschikbare vragenlijst Quick scans, Afspraak uitnodigingen voor lichamelijk onderzoek scan planningen en shop Producten die beschikbaar zijn voor deze organisatie.

Quick Scans

Met een Quick Scan laad je in één klik een complete, vooraf ingerichte scan in bij nieuwe projecten. Dit bespaart tijd, zorgt voor standaardisatie en voorkomt fouten zoals vergeten modules, onvolledige inhoud of het niet toepassen van vaste voorwaardelijke logica bij nieuwe klanten.

Alle aangemaakte Quick scans (provider instellingen) worden getoond zodat je deze direct kan toevoegen aan de scan inhoud. Wordt er niets getoond, dan zijn er nog geen Quick scans aangemaakt.

Afspraak uitnodigingen

Door het toevoegen van een lichamelijk onderzoek, waar een planning in is aangemaakt, kan een deelnemer zelf tijdens het invullen van de vragenlijst direct een afspraak inplannen op de beschikbaarheden die je hebt aangemaakt in de planning.

Sleep de betreffende lichamelijk onderzoek scan (de naam van de scan wordt getoond) welke je wil toevoegen naar de scan inhoud om deze toe te voegen. Je kan meerdere toevoegen indien je meerdere scans met planningen/afspraak mogelijkheden hebt die te boeken zijn.

Let op: als je bij de scan instellingen de (aan/uit switch) op "aan" zet achter “Afspraak uitnodiging aan scan inhoud toevoegen” dan wordt automatisch de mogelijkheid om een afspraak in te plannen voor het gekoppelde onderzoek toegevoegd aan de vragenlijst scan inhoud. Zet je het daar weer uit, dan zal de uitnodiging ook uit de scan inhoud worden verwijderd. Controleer voordat je de vragenlijst verstuurt dan ook altijd nog even de scan inhoud op de aanwezigheid van de juiste afspraak uitnodiging.

Producten

Door het toevoegen van een beschikbaar product kan een deelnemer zelf tijdens het invullen van de vragenlijst direct een product bekijken, downloaden of bestellen. Dit brengt veel mogelijkheden met zich mee. Onderstaand zijn enkele gebruiksscenario’s kort uitgewerkt.

  1. e kan vragenlijstdeelnemers direct een afspraak laten inplannen voor een gesprek over de resultaten met bijvoorbeeld een coach of deskundige. Het is zelfs mogelijk dat je specifieke vervolg afspraken kan tonen. Bijvoorbeeld iemand die veel stress ervaart krijgt de mogelijkheid om met een stresscoach in gesprek te gaan en iemand met een ongunstige leefstijl met een leefstijladviseur.

  2. Je kan deelnemers aan de vragenlijst direct bepaalde diensten aanbieden die gerelateerd zijn aan de vragenlijstinhoud om mensen te motiveren om zich aan te melden voor deze dienst. Bijvoorbeeld verschillende thema workshops tonen, trainingen op basis van resultaten aan te bevelen of documenten te laten downloaden die betrekking hebben op je beoogde project bij de klant (aanvullende informatie, een vitaliteitsplan, weekschema, etc.).

  3. Je kan specifieke deelnemers, middels voorwaardelijke logica, zich laten aanmelden voor een werkplekonderzoek of healthcheck zonder dat ze hiervoor direct een afspraak hoeven in te plannen. Het dus inventariserend inzetten maar je kan uiteraard ook direct een planning aan deze producten koppelen (boekbare interventie).


De vragenlijst in verschillende talen beschikbaar maken (meertalig)

Je kan de vragenlijst voor meerdere talen inrichten indien een klant in verschillende talen de scan wil aanbieden. In het organisatie profiel pop-up kan je meerdere talen instellen. Je kan bij deze instellingen komen door op het "tandwieltje" te klikken linksboven, naast de organisatienaam.

Relevant voor vertaling:

  • Indien je eigen “Extra vragen” toevoegt dan moet je die zelf vertalen en toevoegen onder de betreffende taal zodat deelnemers de extra vragen in de gewenste taal kunnen lezen en beantwoorden.

Je ziet de gekozen talen bij de organisatie boven aan de scan inhoud toevoegen pagina.


Voorwaardelijke logica toepassen

Je kan voorwaardelijke logica instellen aan de hand van persoonskenmerken zoals leeftijd, geslacht, de standaard “achtergrond gegevens” zoals opleiding, soort werk en dienstverband. En de meest gebruikte voorwaardelijke logica: op basis van afdeling, locatie of functie. Daarnaast is het mogelijk om voorwaardelijke logica toe te passen op basis van uitkomsten op lichamelijk onderzoek modulen of vragenlijst modulen.

Hoe kan je “Voorwaardelijke logica” toevoegen in een vragenlijst

Voorwaardelijke logica pas je toe door te klikken op de 3 bolletjes achter de betreffende module (1) of extra vraag.

[Logica actief] badge

Indien logica is toegepast op een module dan wordt dit middels een “badge” bij deze module aangegeven op de scan inhoud pagina. Als je op deze badge klikt dan kan je zien welke logica van toepassing is. Het wijzigen doe je door op de knop [Inhoud aanpassen] te klikken.

Onderaan dit artikel vindt je 4 praktijk voorbeelden van toegepaste logica in een vragenlijst scan.


Een vragenlijst scan inhoud aanpassen

Klik op de knop [Inhoud aanpassen] aan de rechterkant en vervolgens opent een pop-up waarin je de scan kan samenstellen.

LET OP: Verwijder nooit scan inhoud zodra de vragenlijst al verzonden is en er deelnemers zijn die de vragenlijst hebben ingevuld. De reeds vergaarde data (antwoorden/uitkomsten) worden dan verwijderd van het betreffende onderdeel (vragenlijstmodule) welke je hebt verwijderd!


Vier praktijk voorbeelden van voorwaardelijke logica in een vragenlijst scan

1. Vragenlijstmodule alleen tonen op basis van persoonlijke kenmerken

Een praktisch voorbeeld: Stel bij de module overgangsklachten in dat deze alleen getoond wordt aan vrouwen tussen de 40 en 60 jaar zodat mannen en vrouwen jonger dan 40 deze module niet zien.

Klik op de meer opties menu (3 verticale bolletjes) achter de module “Overgangsklachten” en selecteer “voorwaardelijke logica”.

Stel hier de gewenste voorwaarden voor het tonen in:

Let op: Je gebruikt hier “EN” door het plus tekentje (+) omdat een deelnemer aan alle voorwaarden moet voldoen. Qiek checkt nu of iemand als geslacht vrouw heeft en of de leeftijd tussen de 40 en 60 jaar is. Stel je het in met “OF”, dan toont Qiek de module aan alle vrouwen en bijvoorbeeld ook aan alle mannen jonger dan 60 met de bovenstaande instellingen.

2. Bepaalde module alleen tonen bij een bepaalde doelgroep

Voorbeeld: Alleen de afdelingen Staff en Marketing krijgen de module “Beeldschermwerk analyse” en alleen de afdeling Werkplaats krijgt de module “Fysiek werkvermogen”.

Klik op de meer opties menu (3 verticale bolletjes) achter de module “Beeldschermwerk analyse” en selecteer “voorwaardelijke logica”.

Stel hier de gewenste voorwaarden voor het tonen in:

Let op: Je gebruikt hier “OF” omdat een deelnemer nooit aan twee afdelingen gekoppeld kan zijn. Qiek checkt nu of iemand aan de afdeling Staff of aan de afdeling Marketing gekoppeld is. Stel je het in met “EN”, middels het plusje (+) dan checkt Qiek of iemand aan zowel Staff als Marketing gekoppeld is.

3. Verdiepende module tonen op basis van eerder gegeven antwoorden (afgeronde module in dezelfde vragenlijst)

Voorbeeld: Je start de vragenlijst met een module over stress, je kan binnen dezelfde vragenlijst nu bepalen of iemand ook een module krijgt die gaat over “burn-out risico” in kaart brengen. Dan stel je bijv. in dat iedereen die veel stress ervaart ook de module over burn-out krijgt en iedereen die geen stress ervaart krijgt deze module niet.

4. Een product tonen op basis van behoeftepeiling middels een extra vraag

Voorbeeld: Je voegt aan de vragenlijst een extra vraag toe waarbij het antwoord bepaald of het product wordt aangeboden. Bijvoorbeeld een meerkeuze vraag: Wil jij in gesprek met een vitaliteitscoach om jouw antwoorden in deze vragenlijst te bespreken of om advies te vragen over een persoonlijk vitaliteitsvraagstuk? Antwoordopties Ja en Nee zijn hierbij aangemaakt.

Klik op de meer opties menu (3 verticale bolletjes) achter de het toegevoegde product Vitaliteitscoach. Zoek de extra vraag op in het veld “Selecteer een item” en stel in dat “is”-> “Ja” ingesteld wordt.

Het product om een afspraak in te plannen met een vitaliteitscoach wordt niet alleen getoond als iemand “JA” heeft beantwoord. Iedereen die “NEE” invult krijgt dit product niet te zien.

Was dit een antwoord op uw vraag?