Naar de hoofdinhoud

Gebruikersrollen beheren en rechten toekennen

S
Geschreven door Sven Koelen
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waar beheer, verwijder en maak je gebruikersrollen aan?

  1. Je kan aan de linkerkant van je scherm navigeren naar “Instellingen” (tandwiel icoontje).

  2. Klik op “Gebruikersrollen” aan de rechterkant. Op deze gebruikersrollen instellingen pagina kan jij jouw eigen gebruikersrollen beheren. Je kan rollen toevoegen, verwijderen, aanpassen of bij bestaande rollen bepalen welke rechten een rol krijgt.

Met gebruikersrollen kan je rechten toekennen en zo bepalen wat iemand met de betreffende rol kan zien, uitvoeren, aanpassen of welke acties iemand juist wel of niet kan doen. Kortom: leg je de basis voor een veilig gebruik van Qiek door jouw collega’s of partners binnen Qiek.

4 standaard gebruikersrollen

Wij hebben alvast 4 standaard gebruikersrollen voor je klaar gezet zodat je snel de juiste rol kan instellen bij jouw provider-gebruikers. Het is mogelijk om deze standaard gebruikersrollen aan te passen naar je eigen specifieke wensen.

De 4 standaard ingestelde gebruikersrollen zijn:

  1. Toeschouwer: Iemand met deze standaard rol kan enkel bekijken en heeft nooit toegang tot persoonlijke informatie van medewerkers van jouw klanten en kan geen aanpassingen doorvoeren in Qiek. Wel is het mogelijk om organisatieresultaten bij jouw klanten te bekijken en kan pdf-rapportages genereren van deze resultaten.

  2. Uitvoerder: Deze standaard rol hebben wij ingesteld met in gedachten iemand die testen en metingen uitvoert in Qiek en persoonlijke gesprekken daarover voert met de betreffende medewerker van jouw klant. Deze standaard rol laat de provider-gebruiker, met de juiste toegangsrechten, (specifieke) medewerkers bekijken, aanpassen, resultatenpagina’s bekijken, metingen uitvoeren (lichamelijk onderzoek scan), de Agenda bekijken, afspraken maken en wijzigen. Met deze standaard rol voorkom je ongewenste aanpassingen, verwijderingen en toegang tot functionaliteiten die impact kunnen hebben op je werkwijze, projectuitvoering of instellingen.

  3. Projectmanager: Met deze standaard rol kan een provider-gebruiker alle relevante functionaliteiten beheren rond het inrichten, uitvoeren en beheren van projecten in Qiek. Van scans samenstellen tot werkzaamheden in de shop uitvoeren. Van support vanuit klanten oppakken tot planningen aanpassen. Het grootste verschil met een “beheerder” rol is het feit dat een projectmanager geen toegang heeft tot vertrouwelijke of essentiële provider-instellingen. Denk aan het niet kunnen bekijken van de facturatiemodule of provider-logs of het kunnen aanpassen of verwijderen van de Qiek omgeving naam (provider naam), privacy instellingen, privacy statement of algemene voorwaarden, etc.

  4. Beheerder: Met deze standaard rol heb je standaard alle rechten. Wij raden aan om het aantal provider-gebruikers met deze rol (en rechten) te beperken!

Toelichting bij de verschillende Rechten opties

In de Gebruikersrol pop-up kan je veel verschillende rechten toekennen. Elk heeft zijn eigen gevolgen voor de provider-gebruiker. Onderstaand geven wij een beknopte toelichting per “recht”.

Algemene tip: indien je een recht toepast binnen een categorie dan is het in de meeste situaties verstandig om dan ook altijd het recht om te “Bekijken” aan te zetten. Zonder het kunnen bekijken is het vaak onmogelijk om het “recht” te kunnen uitvoeren. Als je bijvoorbeeld “doelgroep” niet kan bekijken dan kan je deze ook nooit beheren (toevoegen/ verwijderen/ versturen).

Gebruikersrol rechten toelichting

Rechten toekennen

Recht

Toelichting per recht

Organisatiebeheer

Organisaties

Bekijken

Toegang tot een aangemaakte organisatie

Aanmaken

Een organisatie kunnen toevoegen

Aanpassen

Een bestaand organisatie-profiel aanpassen (naam, branche, etc.)

Verwijderen

Een organisatie kunnen verwijderen

Resultaten

Bekijken

Op organisatieniveau resultaten bekijken (o.a. resultatenpagina)

Rapportage genereren

Op organisatieniveau resultaten exporteren naar pdf.

Gebruikers

Bekijken

Inzicht in de eventueel aangemaakte organisatie-gebruikers

Aanmaken

Aanmaken van nieuwe organisatie-gebruikers

Aanpassen

Het kunnen aanpassen van organisatie-gebruikers

Verwijderen

Het kunnen verwijderen van organisatie-gebruikers

Medewerkerbeheer

Medewerkers

Bekijken

Inzicht in de aanwezige medewerkers binnen een organisatie

Aanmaken

Het kunnen aanmaken van nieuwe medewerkers binnen een organisatie

Aanpassen

Het kunnen aanpassen van een medewerker

Importeren

De importeren-functie kunnen gebruiken

Exporteren

De exporteren-functie kunnen gebruiken

Verwijderen

Medewerkers kunnen verwijderen uit een organisatie

Resultaten

Bekijken

Op individueel medewerkerniveau resultaten bekijken

Rapportage genereren

Individuele medewerkerresultaten exporteren naar pdf

Antwoorden

Bekijken

Individuele medewerker antwoorden bekijken

Aanpassen

Antwoorden van een individuele medewerker kunnen aanpassen

Exporteren

Het kunnen exporteren van "extra vragen" indien toegepast binnen een vragenlijst scan

Vragenlijst scan

Algemeen

Bekijken

Toegang tot het bekijken van vragenlijst scan(s) (incl. scan inhoud)

Aanmaken

Het kunnen aanmaken van nieuwe vragenlijst scan binnen een organisatie

Aanpassen

Het kunnen aanpassen van een scan (afronden, dupliceren)

Verwijderen

Het kunnen verwijderen van een scan

Inhoud

Aanpassen

De vragenlijst scan inhoud kunnen aanpassen (modulen en opties toevoegen/verwijderen)

Quick Scans toevoegen

Quick Scans aan de vragenlijst inhoud kunnen toevoegen

Instellingen

Aanpassen

Vragenlijst scan instellingen bekijken en aanpassen zoals de titel, e-mails, herinneringen, etc.

Doelgroep

Bekijken

De pagina "reacties verzamelen" kunnen bekijken incl. de doelgroep

Toevoegen

Medewerkers toevoegen aan de scan doelgroep

Verwijderen

Medewerkers verwijderen uit de scan doelgroep

Exporteren

Alle medewerkers in een scan doelgroep kunnen exporteren

Vragenlijst versturen

Individuele medewerkers de vragenlijst (of herinnering) kunnen versturen

Vragenlijst versturen (bulk)

Meerdere of alle medewerkers in bulk de vragenlijst kunnen versturen (button bovenaan de pagina)

Lichamelijk onderzoek scan

Algemeen

Bekijken

Toegang tot het bekijken van lichamelijk onderzoek scan(s) (incl. scan inhoud)

Aanmaken

Het kunnen aanmaken van nieuwe lichamelijk onderzoek scan binnen een organisatie

Aanpassen

Het kunnen aanpassen van een scan (afronden, dupliceren)

Verwijderen

Het kunnen verwijderen van een scan

Inhoud

Aanpassen

De scan inhoud kunnen aanpassen (modulen/ meetwaarden toevoegen/verwijderen)

Quick Scans toevoegen

Quick Scans aan de scan inhoud kunnen toevoegen

Instellingen

Aanpassen

Vragenlijst scan instellingen bekijken en aanpassen zoals de titel, achtergrondgegevens uitvragen, etc.)

Deelname inventarisatie

Bekijken

De pagina Deelname inventarisatie kunnen bekijken (indien deze AAN staat bij de scan instellingen)

Uitnodigen

Individuele medewerkers kunnen uitnodigen (of herinneren) om aan te melden voor de scan

Uitnodigen (bulk)

Meerdere of alle medewerkers in bulk de aanmeld mail versturen (button bovenaan de pagina)

Exporteren

Alle medewerkers in het lijst kunnen exporteren

Doelgroep

Bekijken

De pagina "Meten" kunnen bekijken incl. de doelgroep

Toevoegen

Medewerkers toevoegen aan de scan doelgroep

Verwijderen

Medewerkers verwijderen uit de scan doelgroep

Exporteren

Alle medewerkers in een scan doelgroep kunnen exporteren

Meten

Het kunnen uitvoeren van metingen en invullen van meetwaarden bij een medewerker in de doelgroep

Planning

Afspraaktypes

Bekijken

Toegang tot de planning pagina (indien deze AAN staat bij de scan instellingen) incl. aanwezige afspraaktypes

Aanmaken

Het kunnen aanmaken van nieuwe afspraaktypes incl. inrichten van de planning (beschikbaarheid e.d.)

Aanpassen

Kunnen aanpassen van bestaande afspraaktypes

Verwijderen

Het kunnen verwijderen van afspraaktypes

Beheer

Resources

Het kunnen aanmaken en aanpassen van Resources in de planning

Uitnodigen

Individuele medewerkers kunnen uitnodigen (of herinneren) om een afspraak in te plannen (Logboek moet hiervoor AAN staan)

Uitnodigen (bulk)

Meerdere of alle medewerkers in bulk de afspraak uitnodiging mail versturen (button bovenaan de pagina)

Automatisch plannen

Toegang tot de functie Automatisch plannen (alle medewerkers uit de scan doelgroep worden automatisch ingepland)

Tijdslot blokkeren

De mogelijkheid om een beschikbaarheid te blokkeren zodat op dat specifieke moment niet gepland kan worden

Logboek

Toegang tot de logboek functie en bijhorende opties (button bovenaan op de planning pagina)

Exporteren

De planning kunnen exporteren (afspraken, beschikbare tijdsloten en/of de volledige planning exporteren)

Instellingen

Planning instellingen bekijken en aanpassen zoals de omschrijving en planning gerelateerde e-mails (afspraak uitnodiging, afspraak herinnering, afspraak annulering)

Afspraken

Bekijken

Toegang tot de Agenda pagina incl. het kunnen toevoegen van planning(en) aan de kalenderweergave

Aanmaken

Het kunnen inplannen van medewerkers

Verplaatsen

Het kunnen verplaatsen van medewerkers

Annuleren

Het kunnen annuleren van een geplande afspraak door een medewerker

No show

Het kunnen aanmerken van een geplande medewerker als no show (niet aanwezig)

Shop

Bestellingen

Bekijken

Geplaatste bestellingen van medewerkers bekijken (aanmeldingen, inschrijvingen, etc. voor producten uit de shop)

Aanmaken

Een product kunnen bestellen namens een medewerker

Aanpassen

Een bestelling kunnen aanpassen (bijv. status van "open" naar "afgerond" zetten)

Verwijderen

Een geplaatste bestelling kunnen verwijderen

Exporteren

Bestellingen kunnen exporteren

Producten

Bekijken

Reeds bestaande producten kunnen bekijken (toegang tot de producten pagina)

Aanmaken

Zelf producten kunnen aanmaken voor in de shop

Aanpassen

Producten kunnen aanpassen die aanwezig zijn in de shop

Verwijderen

Producten kunnen verwijderen

Beheer

Instellingen

Organisatie specifieke Shop instellingen bekijken en aanpassen zoals de naam, url, inlog verplichting, weergave

Categorieën

De organisatie shop "categorieën" kunnen bekijken, aanpassen en toevoegen.

Credits

Toegang tot de credits pagina incl. de credits kunnen beheren (uitgeven, verbruik bekijken, aanpassen, etc.)

Uitnodigen

Medewerkers van een organisatie kunnen uitnodigen om de shop te bekijken

Provider instellingen

Gegevens

Bekijken

De algemene provider instellingen pagina bekijken (naam, support e-mailadres, privacy instellingen, etc.)

Aanpassen

Aanpassingen kunnen doorvoeren in de provider gegevens

E-mailsjablonen

Bekijken

Aanwezige e-mailsjablonen bekijken

Aanmaken

E-mailsjablonen kunnen aanmaken (bijv. nieuw sjabloon voor een scan uitnodiging)

Aanpassen

Aanwezige e-mailsjablonen kunnen aanpassen

Verwijderen

Aanwezige e-mailsjablonen kunnen verwijderen

Quick Scans

Bekijken

Aanwezige Quick Scans bekijken (ook qua inhoud)

Aanmaken

Quick Scans kunnen aanmaken (bijv. nieuw standaard onderzoek)

Aanpassen

Aanwezige Quick Scans kunnen aanpassen

Verwijderen

Aanwezige Quick Scans kunnen verwijderen

Formulieren

Bekijken

Aanwezige Adviesformulieren bekijken (ook qua inhoud)

Aanmaken

Adviesformulieren kunnen aanmaken (bijv. nieuw standaard PMO persoonlijk adviesformulier)

Aanpassen

Aanwezige formulieren kunnen aanpassen

Verwijderen

Aanwezige formulieren kunnen verwijderen

Gebruikers

Bekijken

Aanwezige provider-gebruikers bekijken

Aanmaken

Nieuwe provider-gebruikers aanmaken (incl. rechten en toegang)

Aanpassen

Aanwezige provider-gebruikers aanpassen (incl. rechten, toegang en gebruikersnaam en wachtwoord aanpassen)

Verwijderen

Aanwezige provider-gebruikers verwijderen

Gebruikersrollen

Bekijken

Aanwezige gebruikersrollen en onderliggende rechten bekijken

Aanmaken

Nieuwe gebruikersrol aanmaken (incl. rechten bepalen)

Aanpassen

Aanwezige gebruikersrol aanpassen

Verwijderen

Aanwezige gebruikersrol verwijderen

Facturatie

Bekijken

Toegang tot de facturatie pagina met inzicht in de prijzen en het maandelijkse verbruik

Voorwaarden

Bekijken

Toegang tot de "voorwaarden" pagina. Hier vindt je o.a. onze SaaS-overeenkomst, verwerkersovereenkomst, privacy verklaring en heb jij de mogelijkheid om je eigen algemene voorwaarden en privacy verklaring te uploaden

Aanpassen

Je eigen documenten kunnen verwijderen en toevoegen

Logs

Bekijken

Toegang tot je provider-logs (waarin alles wat er binnen jouw omgeving gebeurd met betrekking tot persoonsgegevens wordt gelogd).

Belangrijk opmerkingen bij deze rechten

  1. Planning -> Afspraaktypes -> Aanmaken: Je kan alleen een nieuw afspraaktype aanmaken als je ook “Aanpassen” aan hebt staan.

  2. Planning -> Beheer -> Uitnodigen: dit kan je alleen als je ook “Logboek” aan hebt staan.

  3. Planning -> Afspraken -> Bekijken: Hiermee krijg je toegang tot het bekijken van de Agenda functie en niet de “planning pagina” in een lichamelijk onderzoek scan.

Wil je toegangsrechten instellen?

Je kan aan de linkerkant van je scherm navigeren naar “Instellingen” (tandwiel icoontje). Vervolgens kom je op de Instellingen pagina “Algemeen”. Dat zie je aan de rechterkant in de sidebar.

Klik op “Gebruikers” aan de rechterkant. Op deze gebruikersinstellingen pagina kan jij jouw eigen Provider-gebruikers accounts beheren. Je kan collega’s toevoegen, verwijderen, bepalen wie welke rol krijgt en provider-accounts aanmaken met specifieke toegangsrechten.

Was dit een antwoord op uw vraag?