Wanneer er per ongeluk gegevens zijn verwijderd binnen Qiek (bijv. een organisatie, scan, medewerker of shopproduct), is het mogelijk om een backup terug te laten plaatsen. Dit is uitsluitend bedoeld voor uitzonderlijke situaties waarin cruciale data moet worden hersteld.
Wanneer is een backup terugplaatsing mogelijk?
Een terugplaatsing kan worden aangevraagd bij o.a.:
onbedoelde verwijdering van een organisatie
verwijderen van scans
verwijderen van medewerkers (na archiveren + verwijderen)
verwijderen van shopproducten of instellingen
onbedoelde acties die tot grote wijzigingen in een project hebben geleid
Een terugplaatsing zet (delen van) de informatie, gegevens, instellingen binnen een organisatie terug naar een eerdere staat.
Let op: Recente wijzigingen kunnen hierdoor worden overschreven (wijzigingen tussen nu en de meest recente back-up).
Termijn: binnen 21 dagen
Een backup kan tot maximaal 21 dagen na de verwijdering of fout worden teruggezet.
Na 21 dagen is herstel niet meer mogelijk.
Hoe vraag ik een backup terugplaatsing aan?
Stuur een e-mail naar [email protected] met de volgende informatie:
Welke gegevens je wilt laten herstellen (bijv. medewerkernaam, organisatie, scannaam, shopproduct).
Wat er precies is gebeurd.
Op welke datum en tijd de fout of verwijdering heeft plaatsgevonden (check je provider logboek, hierin is dit te achterhalen).
Of het belangrijk is dat alle historische gegevens ook worden hersteld.
Het supportteam onderzoekt vervolgens welke backup beschikbaar is en wat de impact van het herstel is.
Kosten voor een terugplaatsing
Aan een backup terugplaatsen zijn altijd kosten verbonden.
Deze worden in rekening gebracht op de eerstvolgende factuur.
De kosten zijn afhankelijk van o.a.:
hoeveelheid data
type herstel
analyse- en uitvoertijd
Belangrijke aandachtspunten
Een terugplaatsing kan recente wijzigingen overschrijven.
Backups zijn momentopnames; selectief herstellen is niet altijd mogelijk.
Neem bij twijfel altijd contact op voordat je medewerkers, scans of organisaties verwijdert.
