Naar de hoofdinhoud

Medewerkers importeren

In dit artikel vind je een handleiding betreft het importeren van medewerkers in een organisatie zodat je dit niet handmatig hoeft te doen.

S
Geschreven door Sven Koelen
Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

Handleiding medewerkers importeren:

  1. Navigeer naar de organisatie waar je de medewerkers wil toevoegen.

  2. Navigeer naar de “organisatie pagina” door te klikken op “Organisatie” in de menubalk.

  3. Aan de rechterkant zie je dat je nu op de “Medewerkers pagina” bent.

  4. Aan de bovenkant van de pagina zie je twee buttons (nieuwe medewerker en Importeren) en een icon (voor exporteren).

  5. Klik op de button [Importeren].

  6. Klik op [upload bestand] en selecteer het MS Excel bestand (xls of xlsx) waarin de medewerker gegevens gestructureerd zijn verwerkt.

    N.b.: Wij raden het aan om ons aanbevolen import sjabloon te gebruiken ondanks dat je hier niet aan gebonden bent. Qiek kan ook andere kolom volgorden verwerken (kolom onafhankelijk).

  7. Vervolgens heb je 3 opties waaruit je kan kiezen, afhankelijk van de situatie kies je 1 of meerdere combinaties van deze opties. Je kan dus meerdere opties tegelijkertijd “aanvinken” om te gebruiken bij het importeren.

    De drie opties zijn:

    · Medewerkers aanmaken

    · Bestaande medewerkers bijwerken met de gegevens in het bestand

    · Archiveer medewerkers die niet in het bestand aanwezig zijn

    Een toelichting per optie vind je onderstaand.

  8. Na het kiezen van de gewenste opties klik je op [volgende]

  9. Je komt nu bij de stap: “Koppel de kolommen in je bestand aan eigenschappen van medewerkers”.

  10. In deze pop-up zie je 4 of 5 kolommen: 1. Kolomkop uit bestand, 2. Informatie vooraf bekijken, 3. Gekoppeld, 4. Medewerker-eigenschap, 5. Bestaande waarden beheren (deze word alleen getoond indien je kiest voor de optie "Bestaande medewerkers bijwerken..").

    Een toelichting per kolom vind je onderstaand.

  11. Nadat je klaar bent met het koppelen van de gewenste eigenschappen en de controle dan klik je op [Start import].

  12. De pop-up verandert nu naar een statusbalk waarin je de voortgang van de import kan volgen.

  13. Zodra de import is voltooid opent een nieuwe pop-up waarin je de importstatistieken kan bekijken. Hoeveel nieuwe medewerkers zijn aangemaakt (en toegevoegd), hoeveel medewerkers zijn bijgewerkt en hoeveel medewerkers gearchiveerd zijn. Indien er fouten zijn gevonden (bepaalde regels zijn niet geïmporteerd) dan wordt dat ook hier weergeven. Je ziet dan precies in welke Excel regel de fout aanwezig is (dan ontbreekt 1 of meerdere van de verplichte eigenschappen, de verplichte eigenschappen zijn: 1. Voornaam, 2. Achternaam, 3. E-mailadres). Staat er “Import voltooid zonder fouten”, dan is alles goed verwerkt.

  14. Klik op “Sluiten” en voilà, de medewerkers zijn toegevoegd aan de organisatie!

3 Opties bij het medewerkers importeren

  1. Medewerkers aanmaken betreft alle nog niet bestaande personen/mailadressen in Qiek die wel in het Excel bestand staan toevoegen aan de organisatie.

  2. Bestaande medewerkers bijwerken met de gegevens in het bestand betreft de mogelijkheid om bestaande personen binnen de organisatie te updaten. Dit is handig als je een nieuwe personeelslijst wil uploaden terwijl de organisatie al gevuld is of je reeds vaker in het verleden scans hebt uitgezet bij dezelfde organisatie. Als voorbeeld: Piet was gekoppeld aan afdeling Marketing in Qiek vanuit een eerdere upload. Huidig werkt Piet op de afdeling Sales. Na het gebruik van deze optie zal Piet gekoppeld worden aan Sales en uit de afdeling Marketing verwijderd worden. Daarnaast is deze functie gewoon handig als je klant je last-minute een update stuurt van de aangeleverde lijst, je hoeft niet meer handmatig alles te checken maar kan gewoon nogmaals de importdraaien om alles “goed te plaatsen”.

  3. Archiveer medewerkers die niet in het bestand aanwezig zijn betreft de mogelijkheid om bestaande personen binnen de organisatie automatisch te verplaatsen naar het “medewerkers archief”. Stelt dat Henk die in het verleden deel heeft genomen aan de scan nu niet meer werkzaam is bij de organisatie. In de nieuwe import staat Henk dan ook niet opgenomen. Na het importeren met deze optie “aan” zal Henk verplaatst worden naar het archief. Wij archiveren personen zodat resultaten van scans uit het verleden ongewijzigd blijven, als we zouden verwijderen dan worden, in bovenstaande voorbeeld, de resultaten van Henk verwijderd en dit zal dus de organisatieresultaten beïnvloeden (wijziging in de percentages).

Toelichting/uitleg: Koppel de kolommen in je bestand aan eigenschappen van medewerkers

  1. Kolomkop uit bestand: Dit de eerste regel in Excel, de naam zoals je deze daar hebt gegeven. De eerste regel in Qiek betreft bijvoorbeeld de cel A1, de tweede regel betreft B1, etc.

  2. Informatie vooraf bekijken: Hier tonen wij de eerste 3 onderliggende regels uit de betreffende kolom in het Excel bestand zoals deze is geüpload onder stap 6 (regel 2,3 en 4 in Excel).

  3. Gekoppeld: Indien Qiek de kolomkop naam direct kan relateren aan een medewerker-eigenschap dan zie je een “vinkje” in deze kolom. Zie je geen “vinkje” dan moet je handmatig een standaard eigenschap in Qiek selecteren als je de betreffende kolom wil importeren. Zie onderstaande toelichting.

  4. Medewerker-eigenschap: Indien Qiek de eigenschap heeft herkent dan zie je betreffende eigenschap in het veld getoond worden. Bijvoorbeeld een kolom in je Excelbestand waarin je e-mailadressen hebt verwerkt dan zie je onder eigenschap “E-mailadres*”. Staat in het veld “Selecteer een eigenschap” dan moet je handmatig de kolom koppelen aan een eigenschap. Bijvoorbeeld de kolom in je uploadbestand waarin je achternaam hebt verwerkt, die koppel je dan aan de eigenschap “Achternaam*”.

  5. Bestaande waarden beheren: Hier heb je de mogelijkheid om aan te geven of je een bestaande waarde (bijv. gekoppelde afdeling, functie, voornaam, etc.) wil overschrijven of niet. Wanneer een medewerker al eerder toegevoegd is aan de organisatie waarin je deze upload wil toevoegen dan wordt de bestaande waarde/eigenschap standaard overschreven met de nieuwe waarde uit het nieuwe importbestand als je “niet overschrijven” UIT staat (niet aangevinkt). Selecteer 'niet overschrijven' bij de betreffende medewerker-eigenschap om de bestaande gegevens van reeds bestaande medewerkers binnen de betreffende organisatie as-is te bewaren (niet te overschrijven).

Waar moet je op letten betreft het importbestand

De meest voorkomende fouten bij het importeren van medewerkers

  • Minimaal zijn de volgende kolommen aanwezig: 1. Voornaam, 2. Achternaam, 3. E-mailadres. Dit zijn namelijk verplichte eigenschappen voor het aanmaken van een medewerker-account in Qiek.

  • Let op dat de eerste regel in Excel uit de kolomkoppen bestaat, dus geen titel of andere invulling van de eerste regel. De eerste regel moet dus bestaan uit bijv. voornaam, achternaam, afdeling, etc.

  • Zorg dat in de kolommen waarin je onderzoeksgroepen wil aanmaken, de betreffende onderzoeksgroep exact hetzelfde geschreven is. Je wil bijvoorbeeld bij enkele medewerkers aangeven dat deze behoren tot de onderzoeksgroep “Magazijn”. Dan moet je achter elke betreffende medewerker “Magazijn” invullen, als je dan “magazijn” (zonder hoofdletter) gebruikt dan worden er twee onderzoeksgroepen aangemaakt, 1 met hoofdletter en 1 zonder hoofdletter.

  • Het bestandsformaat is xls of xlsx. Andere formaten (csv, pdf, etc.) worden niet ondersteund.

  • Zorg dat er geen wachtwoordbeveiliging op het Excel bestand zit.

  • Zorg dat het Excelbestand niet is opgeslagen als “alleen lezen”.

Medewerkers importeren sjabloon downloaden

Je kan ons aanbevolen format voor het importeren van medewerkers downloaden door op de link “Download het sjabloon” te klikken in de pop-up nadat je geklikt hebt op de button “Importeren” op de medewerkers pagina. Vul dit sjabloon vervolgens met meerdere medewerkers.

De volgende velden zijn verplicht: voornaam, achternaam, email.

De import is overigens "kolom onafhankelijk". Je bent dus niet gebonden aan de volgorde uit ons importsjabloon. Qiek zal in veel gevallen de kolomnaam herkennen en automatisch koppelen aan eigenschappen. Je kan ook zelf de kolommen toewijzen zodat de import op de gewenste manier afgerond kan worden.

Extra groepen importeren / aanmaken / toevoegen

Je kan meerdere kolommen gebruiken voor het aanmaken van “extra groepen”. Als de standaard onderzoeksgroepen Afdeling, Functie, Locatie niet afdoende zijn omdat de klant specifieke wensen heeft voor onderzoeksgroepen, dan kan je “Extra groepen” aanmaken. Bijvoorbeeld als de klant ook inzicht in de resultaten of rapportages wenst voor de verschillende contractvormen (vast, tijdelijk, etc.), op basis van FTE of hoe medewerkers onder leidinggevenden scoren.

Je kan in Excel onbeperkt extra kolommen aanmaken waar je de “groepen” in vermeld achter de betreffende medewerkers om vervolgens te importeren.

Je kan dus meerdere kolommen toewijzen aan de eigenschap “extra groep”!

Opnieuw importeren / vaker medewerkers importeren in dezelfde organisatie

Je kan vaker dan 1x de importfunctie gebruiken (onbeperkt zelfs!). De functie kan je continue gebruiken en heeft geen invloed op deelnames aan scans of op bijvoorbeeld reeds gemaakte afspraken in de planning.

Er zijn natuurlijk veel scenario’s te bedenken dat het handig is om opnieuw de importfunctie te gebruiken. Bijvoorbeeld als je onderzoeksgroepen wil uitbreiden, afdelingen wil samenvoegen, er fouten zijn ontdekt, je gegevens wil aanvullen of wanneer er nieuwe medewerkers in dienst zijn gekomen bij de klant.

Het enige waar je op moet letten is dat je de kolommen aan de juiste eigenschap koppelt én dat je alleen de gewenste kolommen/eigenschappen overschrijft om informatieverlies te voorkomen.

Was dit een antwoord op uw vraag?